Als u met de auto rijdt, is het de moeite waard om aandacht te besteden aan kleine, maar soms zeer schadelijke gewoontes voor de motor. Een daarvan is de gewoonte om de motor van het voertuig direct na het rijden uit te schakelen. Het is echter niet verstandig om te snel de sleutel in het contact te draaien of op de start/stop-knop te drukken. Het is daarbij belangrijk om te weten met wat voor auto we rijden en wat de eigenschappen van de motor zijn.
U rijdt naar huis of naar uw werk en wilt zo snel mogelijk uit de auto stappen, vooral als u weinig tijd heeft of te laat bent. Zodra de auto stilstaat, zet u de motor onmiddellijk uit. Dat is een grote fout, die na verloop van tijd kan leiden tot snelle slijtage of beschadiging van belangrijke onderdelen. Als we de auto hebben geparkeerd en van plan zijn om hem voor enige tijd te verlaten, is het altijd raadzaam om minstens enkele seconden te wachten voordat we hem uitzetten. Vooral als de laatste kilometers intensief waren.
Geef de motor de tijd om af te koelen
De motor van een auto bereikt na het afleggen van enkele kilometers een hoge temperatuur. De warmte wordt afgevoerd door het koelsysteem. Wanneer de motor wordt uitgeschakeld, stopt ook dit systeem met werken, waardoor de motor niet kan afkoelen en oververhit kan raken.

Dit is vooral belangrijk bij turbomotoren, waarbij de turbocompressor bij hoge toerentallen sterk opwarmt en een veel hogere temperatuur produceert dan een traditionele motor. Na het plotseling uitschakelen van de motor is er geen tijd om af te koelen, wat kan leiden tot een defect aan de auto en de noodzaak om de compressor of een van de onderdelen ervan te vervangen. Een iets mildere, maar ook kostbare gevolg kan zijn dat de turbocompressor snel verslijt.
Daarom moet u na het stoppen van de auto even wachten voordat u de motor uitschakelt. De motor moet enkele seconden stationair draaien. U kunt eventueel afzien van deze “rustperiode” voor de motor als de auto kort voor het stoppen bijvoorbeeld voor een stoplicht stond.

De kosten voor het vervangen van de turbine zijn uiteraard afhankelijk van het automodel en het type motor, maar variëren doorgaans van 2.000 tot 5.000 PLN. Een goedkoper alternatief kan het regenereren van de turbocompressor zijn, waarbij deze grondig wordt gereinigd en versleten onderdelen worden vervangen.
